نحوه محاسبه نمره رایتینگ آیلتس + جدول نمره دهی
نمره رایتینگ آیلتس
نمره رایتینگ آیلتس از 9 محاسبه میشود و بر اساس نمرات دو بخش تسک 1 و تسک 2 و با استفاده از فرمولی خاص بدست میآید.
معیارهای نمرهدهی:
- معیار TA (Task Achievement): درستی و کامل بودن پاسخ به سوال
- معیار TR (Task Response): مرتبط بودن پاسخ با موضوع و ارائه شواهد کافی
- معیار CC (Coherence and Cohesion): انسجام و پیوستگی متن و ایدهها
- معیار LR (Lexical Resource): دامنه و ثروت واژگان، استفاده صحیح از کالوکیشنها و لحن مناسب
- معیار GRA (Grammatical Range and Accuracy): تنوع و صحت ساختارهای گرامری، استفاده از جملات پیچیده و عدم وجود اشتباهات گرامری
نحوه محاسبه نمره:
نمره هر تسک (تسک 1 و تسک 2) به طور جداگانه با استفاده از جدول مربوطه و بر اساس معیارهای فوق الذکر از 9 محاسبه میشود. سپس نمره نهایی رایتینگ با استفاده از فرمول زیر بدست میآید:
(نمره تسک 1 × 1 + نمره تسک 2 × 2) / 3
نکات مهم:
- برای کسب نمره بالا در رایتینگ آیلتس، باید به تمام معیارهای نمرهدهی توجه داشته باشید و در هر بخش تلاش کنید تا بهترین عملکرد خود را ارائه دهید.
- تمرین مستمر و هدفمند کلید موفقیت در این بخش از آزمون است.
- میتوانید با استفاده از منابع آموزشی معتبر و شرکت در دورههای آمادگی آیلتس، دانش و مهارتهای خود را در زمینه رایتینگ تقویت کنید.
نحوه نمره دهی تسک 1 رایتینگ آیلتس: راهنمای جامع
آزمون رایتینگ آیلتس بخش مهمی از آزمون کلی آیلتس است که توانایی شما را در برقراری ارتباط کتبی به زبان انگلیسی ارزیابی می کند. نمره رایتینگ شما از طریق میانگین نمره تسک 1 و دو برابر نمره تسک 2 محاسبه می شود و هر تسک از 9 تا 0 نمره می گیرد.
در این راهنمای جامع، به بررسی جزئیات نحوه نمره دهی تسک 1 رایتینگ آیلتس، معیارهای مورد استفاده و نحوه دستیابی به نمره بالا می پردازیم.
معیارهای نمره دهی:
نمره تسک 1 رایتینگ شما بر اساس چهار معیار کلیدی زیر تعیین می شود:
1. دستیابی به هدف (Task Achievement):
- نمره 9: تمام الزامات تسک به طور کامل برآورده شده است. پاسخ کاملاً بسط یافته و به طور واضح ارائه شده است. جزئیات دقیق و مرتبط ارائه شده است.
- نمره 8: تمام الزامات تسک به اندازه کافی برآورده شده است. پاسخ به طور کامل ارائه شده و اطلاعات مربوطه ارائه شده است.
- نمره 7: الزامات تسک برآورده شده است. اطلاعات کلیدی به طور کلی ارائه شده است.
- نمره 6: به الزامات تسک پرداخته شده است. اطلاعات کلی ارائه شده است، اما ممکن است جزئیات مهمی از قلم افتاده باشد.
- نمره 5: به طور کلی به تسک پرداخته شده است، اما ممکن است فرمت متن در برخی از بخش ها نامناسب باشد.
- نمره 4: تلاش هایی برای پرداختن به تسک انجام شده است، اما به همه ویژگی های کلیدی و نکات بارز پرداخته نشده است.
- نمره 3: به تسک مورد نظر پرداخته نشده است، به طوری که ممکن است کاملاً اشتباه فهمیده شده باشد.
- نمره 2: پاسخ به سختی به تسک مرتبط است.
- نمره 1: پاسخ کاملاً بی ارتباط با تسک موجود است.
- نمره 0: داوطلب در آزمون شرکت نکرده است / پاسخی ارائه نشده است.
2. انسجام و پیوستگی (Coherence and Cohesion):
- نمره 9: پاراگراف بندی به صورت ماهرانه انجام شده است. مطالب به گونه ای به هم پیوند داده شده اند که توجه خواننده را به خود جلب نمی کند. از پیوند دهنده ها و عبارات انتقالی به طور موثر استفاده شده است.
- نمره 8: اطلاعات و ایده ها به طور منطقی سازماندهی شده اند و پیشروی مطالب در کل متن آشکار است. از طیف وسیعی از پیوند دهنده ها به طور مناسب استفاده شده است.
- نمره 7: اطلاعات و ایده ها به طور منطقی سازماندهی شده اند و پیشروی کلی مطالب آشکار است. از طیف وسیعی از پیوند دهنده ها به طور مناسب استفاده شده است.
- نمره 6: اطلاعات و ایده ها به طور منسجم مرتب شده اند و پیشروی کلی مطالب آشکار است. از پیوند دهنده ها به طور موثر استفاده شده است.
- نمره 5: اطلاعات با سازماندهی نسبی ارائه شده است، اما ممکن است پیشروی کلی مطالب مشهود نباشد. از پیوند دهنده ها به طور موثر استفاده شده است، اما ممکن است انسجام در درون و/یا بین جملات اشکالاتی داشته باشد.
- نمره 4: اطلاعات و ایده ها ارائه شده اند، اما به طور منسجم ترتیب داده نشده اند و پیشروی واضح مطالب مشهود نیست. از برخی پیوند دهنده های ابتدایی استفاده شده است، اما ممکن است نادرست یا تکراری باشند.
- نمره 3: ایده ها به طور منطقی سازماندهی نشده اند. از طیف بسیار محدودی از پیوند دهنده ها استفاده شده است و موارد استفاده شده ممکن است نشان دهنده رابطه منطقی بین ایده ها نباشد.
- نمره 2: کنترل بسیار اندکی بر سازماندهی متن وجود دارد.
- نمره 1: هیچ پیامی منتقل نشده است.
3. دامنه واژگان (Lexical Resource):
- نمره 9: طیف گسترده ای از واژگان به کار رفته است، در حالی که کنترل بسیار طبیعی و پیچیده ای بر ویژگی های واژگانی وجود دارد. خطاهای جزئی جزئی در حد لغزش وجود دارند.
- نمره 8: طیف گسترده ای از واژگان به طور روان و انعطاف پذیر برای انتقال معانی دقیق به کار رفته است. از واژگان غیر رایج به طور ماهرانه استفاده شده است، اما ممکن است گهگاه در انتخاب کلمات و کالوکیشن ها خطاهایی وجود داشته باشد.
- نمره 7: طیف مناسبی از واژگان برای انتقال معانی به طور واضح و دقیق به کار رفته است. از واژگان نه چندان رایج با توجه به سبک متن و کالوکیشن ها استفاده شده است.
- نمره 6: طیف مناسبی از واژگان به کار رفته است.
- نمره 5: طیف محدودی از واژگان به کار رفته است، اما برای تسک موجود کافی است.
- نمره 4: فقط از واژگان پایه استفاده شده که ممکن است به طور مکرر استفاده شده باشند یا نامناسب باشند.
- نمره 3: صرفاً طیف بسیار محدودی از کلمات و عبارات به کار رفته است.
- نمره 2: طیف بسیار محدودی از واژگان به کار رفته است و اساساً هیچ کنترلی بر کلمه سازی و/یا املا وجود ندارد.
- نمره 1: صرفاً از واژگان معدود و بی ربط استفاده شده است.
- نمره 0: داوطلب در آزمون شرکت نکرده است / پاسخی ارائه نشده است.
4. دامنه و صحت ساختارهای گرامری (Grammatical Range and Accuracy):
- نمره 9: طیف گسترده ای از ساختارهای گرامری به صورت انعطاف پذیر و دقیق استفاده شده است. جملات مکرر بدون خطا به کار رفته اند. کنترل خوبی بر ساختارهای گرامری و علائم نگارشی وجود دارد، اما ممکن است چند اشتباه نیز وجود داشته باشد.
- نمره 8: طیف گسترده ای از ساختارهای گرامری به طور کلی به درستی استفاده شده است. جملات پیچیده بدون خطا به کار رفته اند. کنترل خوبی بر ساختارهای گرامری و علائم نگارشی وجود دارد.
- نمره 7: از انواع ساختارهای گرامری پیچیده استفاده شده است. جملات مکرر بدون خطا به کار رفته اند. کنترل خوبی بر ساختارهای گرامری و علائم نگارشی وجود دارد، اما ممکن است چند اشتباه جزئی وجود داشته باشد.
- نمره 6: ترکیبی از جملات ساده و پیچیده به کار رفته است. در ساختارهای گرامری و علائم نگارشی اشتباهاتی وجود دارد، اما این اشتباهات به ندرت انتقال مطلب را تحت تاثیر قرار می دهند.
- نمره 5: طیف محدودی از ساختارهای گرامری به کار رفته است. در ساختارهای گرامری و علائم نگارشی اشتباهاتی وجود دارد، اما آنها مانعی برای انتقال مطلب نیستند.
- نمره 4: طیف محدودی از ساختارهای گرامری به کار رفته است. تلاش برای استفاده از جملات پیچیده وجود دارد، اما این جملات نسبت به جملات ساده از دقت کمتری برخوردارند. ممکن است اشتباهات گرامری مکرر و خطا در علائم نگارشی وجود داشته باشد، اشتباهاتی که می توانند برای خواننده مشکل ساز باشند.
- نمره 3: صرفاً طیف بسیار محدودی از ساختارهای گرامری استفاده شده و جمله واره های فرعی معدودی به کار رفته است. برخی از ساختارها درست هستند، اما اشتباهات غالب بوده و علائم نگارشی به کار رفته اغلب اشتباه هستند.
- نمره 2: صرفاً طیف بسیار محدودی از ساختارهای گرامری به کار رفته است. برخی از ساختارها درست هستند، اما اشتباهات غالب بوده و علائم نگارشی به کار رفته اغلب اشتباه هستند.
- نمره 1: تلاش هایی برای نوشتن جملات وجود دارد، اما اشتباهات در ساختارهای گرامری و علائم نگارشی غالب بوده و معنی را مخدوش کرده اند.
- نمره 0: داوطلب در آزمون شرکت نکرده است / پاسخی ارائه نشده است.
نحوه تعیین نمره تسک 2 رایتینگ آیلتس بر اساس معیارهای نمره دهی
آزمون آیلتس رایتینگ تسک 2 بر اساس چهار معیار اصلی نمره دهی می شود:
1. دستیابی به هدف (Task Achievement)
- نمره 9: به طور کامل به تمام قسمت های تسک پرداخته شده است. پاسخی کاملاً بسط یافته به سوال همراه با ایده های مرتبط، کاملاً توسعه یافته و به خوبی پشتیبانی شده ارائه شده است.
- نمره 8: به تمام قسمت های تسک به اندازه کافی پرداخته شده است. پاسخی کاملاً بسط یافته به سوال همراه با ایده های مرتبط، توسعه یافته و پشتیبانی شده ارائه شده است.
- نمره 7: به تمام بخش های تسک پرداخته شده است. موضع و نظر نویسنده به طور واضح در سراسر پاسخ ارائه شده است. ایده های اصلی ارائه شده، توسعه یافته و پشتیبانی شده اند.
- نمره 6: به تمام قسمت های تسک پرداخته شده است، اگرچه ممکن است به برخی از قسمت ها نسبت به بقیه بیشتر پرداخته شده باشد. موضع و نظر مرتبطی ارائه شده است، اگرچه ممکن است نتیجه گیری نامشخص یا تکراری باشد. ایده های اصلی مرتبط ارائه شده اند، اما برخی از آنها ممکن است به اندازه کافی توسعه یافته یا نامشخص نباشند.
- نمره 5: فقط تا حدی به تسک پرداخته شده است و ممکن است فرمت متن در برخی از بخش ها نامناسب باشد. موضع و نظر نویسنده ارائه شده است، اما همیشه به طور واضح توسعه نیافته است و ممکن است نتیجه گیری نشده باشد. برخی از ایده های اصلی ارائه شده است، اما تعداد آنها محدود است و به اندازه کافی توسعه نیافته اند.
- نمره 4: به تسک مورد نظر به طور حداقلی پاسخ داده شده است یا پاسخ حاشیه ای و غیرمستقیم است و ممکن است فرمت متن نامناسب باشد. موضع و نظر نویسنده ارائه شده است، اما واضح نیست. برخی از ایده های اصلی ارائه شده است، اما شناسایی آنها دشوار است و ممکن است تکراری و نامربوط باشند یا به خوبی پشتیبانی نشوند.
- نمره 3: به هیچ بخشی از تسک به اندازه کافی پرداخته نشده است. موضع و نظر آشکاری بیان نشده است. ایده های معدودی ارائه شده است که عمدتاً توسعه نیافته یا نامربوط هستند.
- نمره 2: به سختی به تسک مورد نظر پاسخ داده شده است. موضع و نظر نویسنده بیان نشده است. ممکن است تلاش برای ارائه یک یا دو ایده وجود داشته باشد، اما آنها اصلاً توسعه داده نشده اند.
- نمره 1: پاسخ کاملاً نامربوط به تسک موجود است.
- نمره 0: داوطلب در آزمون شرکت نکرده است. به تسک مورد نظر پاسخی داده نشده است.
2. انسجام و پیوستگی (Coherence and Cohesion)
- نمره 9: پاراگراف بندی به طور ماهرانه انجام شده است. مطالب طوری به هم پیوند داده شده اند که توجه خواننده را به خود جلب نمی کند.
- نمره 8: اطلاعات و ایده ها با توالی منطقی ارائه شده اند. از پاراگراف بندی به اندازه کافی و به طور مناسب استفاده شده است. پیوند بین مطالب به خوبی مدیریت شده است.
- نمره 7: اطلاعات و ایده ها به طور منطقی سازماندهی شده اند و پیشرفت کلی مطالب در کل متن واضح است. طیف وسیعی از ربط دهنده ها به طور مناسب استفاده شده است، اگرچه ممکن است تعداد آنها تا حدی کم یا زیاد باشد. یک موضوع محوری واضح در هر پاراگراف ارائه شده است.
- نمره 6: اطلاعات و ایده ها به طور منسجم سازماندهی شده اند و پیشرفت کلی مطالب واضح است. از ربط دهنده ها به طور موثر استفاده شده است، اما پیوستگی در درون و / یا بین جمله ها ممکن است مشکلاتی داشته باشد. ممکن است همیشه از ارجاع به طور واضح یا مناسب استفاده نشده باشد. از پاراگراف بندی استفاده شده است، اما همیشه منطقی نیست.
- نمره 5: اطلاعات با سازماندهی نسبی ارائه شده است، اما ممکن است پیشرفت کلی مطالب مشهود نباشد. استفاده ناکافی، نادرست یا بیش از حد از ربط دهنده ها وجود دارد. ممکن است به دلیل عدم ارجاع و جایگزینی، برخی عناصر تکرار شده باشند. ممکن است پاراگراف بندی وجود نداشته باشد یا ناکافی باشد.
3. دامنه واژگان (Lexical Resource)
- نمره 9: طیف گسترده ای از واژگان به کار رفته است، در حالی که کنترل بسیار طبیعی و پیچیده ای بر ویژگی های واژگانی وجود دارد. خطاهای جزئی معدودی در حد لغزش وجود دارند.
- نمره 8: طیف گسترده ای از واژگان به صورت روان و انعطاف پذیر برای انتقال معانی دقیق به کار رفته است. از واژگان غیررایج به طرز ماهرانه ای استفاده شده است، اما ممکن است گهگاه در انتخاب کلمات و کالوکیشن ها خطاهایی وجود داشته باشد. خطاهای جزئی در املا و کلمه سازی وجود دارد.
- نمره 7: گستره واژگان به اندازه کافی است تا جایی که متن از انعطاف و دقت کافی برخوردار باشد. از واژگان نه چندان رایج با توجه به سبک متن و کالوکیشن ها استفاده شده است. ممکن است اشتباهات گاه به گاه در انتخاب واژگان، املا و / یا کلمه سازی وجود داشته باشد.
- نمره 6: طیف مناسبی از واژگان برای تسک مورد نظر به کار رفته است. سعی شده است از واژگان نه چندان رایج استفاده شود، اما گاهی اوقات واژگان به کار رفته صحیح نیستند. در املا و / یا کلمه سازی اشتباهاتی وجود دارد، اما آنها مانعی برای انتقال مطلب نیستند.
- نمره 5: طیف محدودی از واژگان به کار رفته است، اما برای تسک موجود کافی است. ممکن است اشتباهات قابل توجهی در املا و / یا کلمه سازی وجود داشته باشد که برای خواننده مشکل ایجاد کند.
- نمره 4: فقط از واژگان پایه استفاده شده است که ممکن است به طور مکرر به کار رفته باشند یا برای تسک مورد نظر نامناسب باشند. کنترل محدودی بر کلمه سازی و / یا املا وجود دارد. خطاها ممکن است خواننده را تحت فشار قرار دهند.
- نمره 3: صرفاً طیف بسیار محدودی از کلمات و عبارات به کار رفته است و کنترل بسیار محدودی بر کلمه سازی و / یا املا وجود دارد. اشتباهات موجود ممکن است پیام انتقال داده شده را به شدت تحریف کنند.
- نمره 2: اساساً هیچ کنترلی بر کلمه سازی و / یا املا وجود ندارد.
- نمره 1: صرفاً از واژگان معدود و نامربوط استفاده شده است.
- نمره 0: به هیچ واژگانی پاسخ داده نشده است.
4. دامنه و صحت ساختارهای گرامری (Grammatical Range and Accuracy)
- نمره 9: طیف گسترده ای از ساختارهای گرامری به صورت کاملاً انعطاف پذیر و دقیق به کار رفته اند. تعداد خطاهای جزئی اندک بوده و در حد لغزش است.
- نمره 8: طیف گسترده ای از ساختارهای گرامری به کار رفته است. اکثر جمله ها بدون خطا هستند. اشتباهات صرفاً گاه به گاه دیده می شوند.
- نمره 7: از انواع ساختارهای گرامری پیچیده استفاده شده است. جملات مکرر بدون خطا به کار رفته اند. کنترل خوبی بر ساختارهای گرامری و علائم نگارشی وجود دارد اما ممکن است چند اشتباه نیز وجود داشته باشد.
- نمره 6: ترکیبی از جملات ساده و پیچیده به کار رفته است. در ساختارهای گرامری و علائم نگارشی اشتباهاتی وجود دارد، اما این اشتباهات به ندرت انتقال مطلب را تحت تاثیر قرار می دهند.
- نمره 5: طیف محدودی از ساختارهای گرامری به کار رفته است. در ساختارهای گرامری و علائم نگارشی اشتباهاتی وجود دارد، اما این اشتباهات به ندرت انتقال مطلب را تحت تاثیر قرار می دهند.
- نمره 4: تلاش برای استفاده از جملات پیچیده وجود دارد، اما این جملات نسبت به جملات ساده از دقت کمتری برخوردارند. ممکن است اشتباهات گرامری مکرر و خطا در علائم نگارشی وجود داشته باشد، اشتباهاتی و خطاهایی که می توانند برای خواننده مشکل ساز باشند.
- نمره 3 : ... کار رفته اغلب اشتباه هستند.
- نمره 2: داوطلب توانایی جمله سازی ندارد جز عباراتی که از قبل حفظ کرده است.
- نمره 1: داوطلب توانایی جمله سازی ندارد.
- نمره 0: به هیچ ساختار گرامری پاسخ داده نشده است.
http://mohajerat.samenblog.com/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3.html
https://www.reddit.com/user/tatschool/comments/1b36dqg/نحوه_محاسبه_نمره_رایتینگ_آیلتس/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button
https://qr.ae/psIT0W
https://mastodon.social/@tatschool/112015600902336329
http://taban.nasrblog.ir/post-117343.html
https://omigo.ir/post/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3-abuc
https://ielts-english.blogsky.com/1402/09/16/post-31/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%85%d8%b1%d9%87-%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%aa%db%8c%d9%86%da%af-%d8%a2%db%8c%d9%84%d8%aa%d8%b3
https://samablog.farsiblog.com/1402/09/16/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3/
http://reyehe.parsiblog.com/Posts/36/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87+%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d9%87+%d9%86%d9%85%d8%b1%d9%87+%d8%b1%d8%a7%d9%8a%d8%aa%d9%8a%d9%86%da%af+%d8%a2%d9%8a%d9%84%d8%aa%d8%b3/
https://mhd-reyhan.niloblog.com/p/62/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3
https://learning-ielts2023.blogspot.com/2023/12/blog-post_67.html
https://my-favorite-english.blog.ir/1402/09/20/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3
https://abedi.farsiblog.com/1402/10/27/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3--%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%87%DB%8C/
http://goodday20222.parsiblog.com/Posts/131/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87+%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d9%87+%d9%86%d9%85%d8%b1%d9%87+%d8%b1%d8%a7%d9%8a%d8%aa%d9%8a%d9%86%da%af+%d8%a2%d9%8a%d9%84%d8%aa%d8%b3+%2b+%d8%ac%d8%af%d9%88%d9%84+%d9%86%d9%85%d8%b1%d9%87+%d8%af%d9%87%d9%8a/
https://mohajer401.farsiblog.net/Post/26/How-to-calculate-IELTS-writing-score--scoring-table.html
https://javad909.blog.ir/1402/10/27/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3-%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%87%DB%8C
https://ielts-modern.yektablog.net/Post/75/How-to-calculate-IELTS-writing-score.html
https://javabyab.com/41471/
https://scorize.com/forum/question/Qu18310/
https://forum.majidonline.com/threads/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3.242046/
http://forum.persianseven.ir/showthread.php?p=1078881#post1078881
https://mohammadjavad20.monoblog.ir/1402/10/18/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3
http://mehfeel.net/mehfeel/blogs/post/10004
https://english-school.monoblog.ir/1402/11/12/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3
https://telegra.ph/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3-01-31
https://tatschool.gitbook.io/nhwh-mhasbh-nmrh-raytyng-aaylts-1/
https://maryam-training.loxblog.com/post/123
https://telescope.ac/https-tatschoolir/3eh0cwiko0rma05hq3d65c
https://medium.com/@tatschoolonline2020/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B3-b5220fa0f700
https://reyhane60.blogsky.com/1402/11/12/post-28/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%85%d8%b1%d9%87-%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%aa%db%8c%d9%86%da%af-%d8%a2%db%8c%d9%84%d8%aa%d8%b3
https://roosterteeth.com/g/post/2bad03d8-5a88-4848-860b-2b26a8427674
https://tatschool.gitbook.io/nhwh-mhasbh-nmrh-raytyng-aaylts/
- ۰۳/۰۲/۲۶